OnLive - Ismertető



A Driver SF előzetese kapcsán említettem azt, hogy a játék megjelenik OnLive „rendszerre” is, amit egy cikk keretében bemutatunk. Nos, a cikk megszületett, így elolvashatjátok, hogy miről is van szó, amikor az OnLive-ról beszélünk.


Az informatikai rendszerek nem új keletű tulajdonsága az, hogy nagyobb gépparkot üzemeltetve egy központi szerveren futtatják a fő programot, majd a kisebb kihelyezett felhasználói gépeken a főmodul kliensét telepítve és indítva lesznek elérhetőek azon funkciók, amik valójában nem helyben, hanem a központi gépen kerülnek végrehajtásra.

Ennek egy fejlettebb változata a Cloud Computingnak nevezett okosság, ami ugyanerre az elgondolásra épít, csakhogy a felhasználói gépeken nincs kliensprogram, helyben semmi nem hajtódik végre, csak és kizárólag a megjelenítés.

- nagyon részletekbe nem szerettem volna belemenni, talán érthető így konyhanyelven


Ez a rendszer nagyon jól működik vállalati környezetben, de szórakoztatóipari felhasználására eddig nem volt példa. Ezt próbálja most megreformálni az OnLive szolgáltatás, mely hosszú izzasztó tesztek után idén indult el hódító útjára az Egyesült Állalmokban.

Az európai megjelenés jövő évben várható, de akkor is csak Angliában. Hogy hozzánk mire ér el egyelőre nem tudni, de ne is szaladjunk ennyire előre, lássuk a konkrétumokat.


Az OnLive a „CC”-nek nevezett technológiára épít, tehát a programok futtatása, esetünkben játékoké nem a saját számítógépünkön fog történni. Nekünk elegendő lesz nagy sebességű internet kapcsolattal rendelkeznünk a szolgáltatás használatához.

Ez utóbbi amúgy a rendszer szinte egyetlen gyenge pontja is. Talán el lehet képzelni, hogy a kontrolleren vagy billentyűzeten lenyomott gomb jele először elmegy a központi gépbe, ott végrehajtódik, majd kép és hang formájában az általunk kezdeményezett „akció” érzékelhetővé válik.
A fejlesztők szerint a szolgáltatás megelégszik a 3Mbps sebességű kapcsolattal, az ajánlott követelmények közt már 5Mbit szerepel, ami nem mondható túlzottnak csak épp megköveteli a teljes hibamentességet.



A szolgáltatás jelen pillanatban PC-kre érhető el, de közel áll a megjelenéshez egy mikro konzol is, mely lényegében áram is internet kábelt fogyaszt, majd ezt megemésztve egy hdmi porton keresztül digitális videojelet, és hasonló formátumú hangot ad ki magából, az irányíthatóságról pedig az e mellé járó vezeték nélküli kontroller gondoskodik.

Ennek a változatnak értelemszerű előnye, hogy nem kell rendelkeznünk semmilyen más eszközzel, mindent ez a kis egység fog elvégezni. Bár ha belegondolunk alapvetően „csak” egy jelhalmaz megfelelő szétbontása lesz a feladata.

Ez utóbbi gondolatot továbbfuttatva felmerülhet, hogy a jelenleg még kezdeti fázisban lévő bevezetés szerveroldalról milyen teljesítményigénnyel rendelkezik. Szerintem ne menjünk bele...


Az OnLive oldalán megtekinthető az a játéklista, ami jelenleg rendelkezésre áll. A választék folyamatosan bővül, már most látunk néhány képet a hamarosan megjelenő játékokról. Ha csak annyit említek, hogy e technológia mögé olyan nagy kiadók is felsorakoztak, mint az EA vagy az Ubisoft, akkor talán garanciát kapunk, hogy el leszünk látva minőségi játékokkal is.

Maga az OnLive egy amolyan kölcsönzős módszerre épül. Ha regisztrált felhasználók vagyunk/leszünk akkor egy bizonyos pénzmagért cserébe egy adott időszakra bérelhetjük, vagy örökre megvásárolhatjuk a kiválasztott játékot. Ez utóbbi viszont csak addig örök, amíg a játék ilyen jellegű forgalmazása a kiadó részéről megengedett. Értelemszerűen az idővel kevésbé használt programokat folyamatosan kifuttatják a rendszerből.


A kezdeményezés több mint ígéretes, megreformálhatja a konzol fogalmát, de új irányba is elviheti a játékok értékesítését, mi több ezek a rendszer nem titkolt céljai. Jelen pillanatban még nem lehet kijelenteni, hogy sikerre van ítélve, de hírvivőként minden szempár rá szegeződik.

Összes oldalmegjelenítés