F1 2010 - Beállítási segédlet...

...avagy, hogyan legyünk gyorsak a pályán. Tesztünk során megemlítettem, hogy a játék, autó beállítások tekintetében felkínál előre konfigurált stílusokat, de egy leegyszerűsített, logikus beállítási felületen magunk is próbálkozhatunk.
A teszt során linkelt magyarított kézikönyv talán sokaknak segítség volt a kezdeti lépések megtételében, de ennél kicsit továbbmenve részletesebben, de általánosságban szeretnék segítséget nyújtani a minél jobb köridők eléréséhez.

Tehát ez az írás nem fog pályánként pontos beállításokat adni - akinek erre van szüksége ugorjon a cikk végére -, nem ez a cél, csupán szeretnénk jobban megismertetni a lehetőségeket, érthetővé tenni a kezdetben bonyolultnak tűnő rendszert. Kezdjük!


Aerodimaika:
Ezen paraméterek határozzák meg a fő leszorító erőt. Minél kisebb annál gyorsabbak leszünk, de csökken a kanyar stabilitás és fordítva. A szélső értékeket szinte nem is használják a Monzai pályán a 2,1 a Singapore-i éjszakában pedig a 8,7 nagyon jól vezethető beállítás. Természetesen ez száraz körülményekre igaz, esős pályán főleg dinamikus körülmények közt menet közben ez lesz az egyik fő paraméter, amit módosítani tudunk. Szóval, ha leszakad az eső, akkor legalább 2 egységgel növeljük az értékeket


Fékek:
Fékezésnél az autó súlyának nagyobb része az első kerekeket terheli ezért fontos, hogy a fékerő megoszlást az első kerekek irányába vigyük el. Nagyon gyors pályákon végső értékként használható a 60:40, lassabb pályákon akár maradhatunk az eredeti beállításnál is.

Fontos tudni, hogy ezzel (is) szabályozhatjuk az autó alul vagy túlkormányzottságát is. Ha kanyarodás közben fékezünk, és eközben csúszik a kocsi eleje akkor alul, ha elindul a hátulja, akkor túlkormányzott. Egyik sem jó, próbáljunk jó egyensúlyt találni. Végső esetben elöl vagy hátul nagyobb leszorító erőt is alkalmazhatunk.

A fékerő és a féktárcsa nagysága már kényesebb téma. Az előbbi egyénfüggő, de ha századok is számítanak, akkor érdemes a nagyobb érték felé elmenni, esős pályán vegyünk vissza belőle! Szinén ezt tegyük, ha gyakran állóra sikerül fékezni a kerekeket.

A féktárcsa mérete pályafüggő. Gyors pályákon használható a kisméretű, mivel gyors túlmelegedése ellenére van ideje visszahűlni. Nagyobb igénybevételű pályákon közepes, vezetési stílustól függően a nagy is használható.


Egyensúly:
Az autó tömegközéppontját tolhatjuk el előre vagy hátra. Szintén az alul vagy túlkormányzottságra lehet hivatkozni ez esetben is. Ha orr nehéz az eleje csúszik, és fordítva.

Az anti-roll bar-nak nevezett paraméterekkel az autó dőlését szabályozhatjuk kanyarokban. Minél feszesebbre hangoljuk annál nagyobb kanyarsebességet érhetünk el, de közben csökken a jármű tapadása. Magasabb érték gyors, alacsonyabb érték lassú, egyenetlen utcai pályákhoz javasolt.
Ezekkel a paraméterekkel jobb a finomhangolás végén foglalkozni.


Felfüggesztés:
Többek közt itt tudjuk beállítani a kocsi magasságát. Kisebb érték nagyobb leszorító erőt ad, de kanyarokban csökken a tapadás.

A rugók feszességével az autó „bólintása”, a rázóköveken való viselkedés szabályozható, így mindenképp érdemes kiemelten kezelni. Magasabb érték esetén autónk gyorsabban reagál a mozdulatokra, mondhatjuk azt is, hogy idegesen. Ha ezt tapasztaljuk, csökkentsük az értékeket.


Sebességváltó:
Az összes beállítási lehetőség közül talán ez a legegyértelműbb. Több gyakorlókörrel próbáljuk meg meghatározni az autónk végsebességét és ahhoz igazítani a legmagasabb fokozatot, majd ehhez képet állítsunk be egyenletesen a többit. Természetesen a pálya karakterisztikájától függően lehetnek hosszabb rövidebb fokozatok is, de azt mindenképp tartsuk szem előtt, hogy vizes pályán érdemes nyújtani ezeket.


Motor:
Itt határozhatjuk meg erőforrásunk fordulatszám tartományát. Esős versenyre érdemes a legalacsonyabb, versenyre a közepes, időmérőkre a legmagasabb fokozatot választani.


Alignment:
Az utolsó menüpontban a kerék tulajdonságokat finomhangolhatjuk. A camber a kerekek függőleges dőlészögét, a toe a kerék összetartást jelöli.
Kanyargós pályákhoz nagyobb dőlést és kisebb összetartást érdemes beállítani. Fontos, hogy rossz paraméterek esetén gyorsabb lehet a gumikopás.


Sok esetben a fent említett dolgok egyenkénti/önmagukban való állítása is rengeteget segít, de mindenképp ki kell emelni, hogy egy-egy paraméter állítása vonzza magával a többit. Így például egy Monzai futamon nem lesz elég a szárnyakat alacsony szögbe állítani azért, hogy gyorsak legyünk, hanem az autó magasságát is hozzá kell igazítani, hogy a szűk lassú fordulókat is stabilan vegyük. Az alacsony has magasság megköveteli a feszesebb felfüggesztést és így tovább...

Talán a legjobb módszer, hogy adott alkalommal csak egy beállítást próbálunk behangolni. Megkeressük a legjobb szárnybeállítást aztán tovább léphetünk. Vagy válasszunk a gép által felkínált lehetőségekből és azokat alakítsuk tovább.

Aki szeretne kipróbálni pár jó setup-ot az látogason el ERRE az oldalra. Alapvetően jó beállításokat tartalmaz, de sok esetben nagyon egyéniek, gondolok itt a túlzott túlkormányzottságra stb. ezek mind egyénfüggőek, szóval óvatosan.

Összes oldalmegjelenítés